Mit nevezünk hisztamin intoleranciának?

hisztamin intoleranciaA hisztamin egy olyan hormon, melyet szervezetünk állandóan termel, valamint a táplálkozással folyamatosan magunkhoz veszünk. Ha testünk a megtermelt és bevitt hisztamint nem tudja megfelelően lebontani, hisztamin érzékenység, azaz hisztamin intolerancia alakul ki. A betegség igen kellemetlen tünetekkel járhat, érdemes tehát azonnal orvoshoz és dietetikus szakemberhez fordulni, ha tapasztaljuk azokat magunkon. Ilyen például a fejfájás, kiütések, hasmenés, viszketés, menstruációs panaszok, puffadás, szív-és vérnyomáspanaszok.

A hisztamin szerepe a szervezetünkben

A hisztaminra szükségünk vagy, ugyanis úgynevezett mediátorként viselkedik, tehát kémiai közvetítő anyag, méghozzá az egyik legfontosabb. Kémiai közvetítő szerepét allergiás reakcióknál és megbetegedéseknél játssza, ilyen esetekben termelődése magasabb. Szintén nagyobb felszabadulását okozzák egyes fizikai és kémiai ingerek. Fizikai ingereknél a fizikai megterhelés, sport szabadít föl több hisztamint, kémiai ingerek közül a hormonok működése. Ezeken kívül a stressz is jelentős hisztamin felszabadító, mely tulajdonképpen inkább a pszichológiai ingerek csoportjába sorolható.

Mik lehetnek a hisztamin intolerancia okai?

hisztamin blokkoló gyógyszerek

Hisztamin intoleranciát válthat ki többek között a DAO-enzim elégtelen termelődése. A DAO, azaz dinamo-oxidáz enzim feladata a hisztamin lebontása. Ha az enzim mennyisége csökken, akkor a hisztaminban gazdag ételek fogyasztása után allergiás tünetekhez hasonló kellemetlenségeket lehet tapasztalni. Azt fontos tisztázni, hogy a hisztamin intolerancia nem allergia. Az allergia és intolerancia között hatalmas különbség van. Míg az allergia immunreakcióval jár, addig az intolerancia nem. E kettőnek nagyon hasonlóak a tünetei. A DAO enzim termelődésének csökkenése számos okra visszavezethető, de legtöbbször olyan gyógyszerek szedésének következménye, melyek blokkolják.

A hisztamin intolerancia kialakulása

A hisztamin intolerancia kialakulásának számos olyan oka ismeretes, mely csupán feltételezés, még a tudomány mai állása szerint is. Ilyenek például a különböző bélbetegségek és bélflóra zavarok, melyek között említenünk kell a SIBO-t, az irritábilis bélszindrómát és a különböző vírusfertőzéseket. A problémát fizikailag az okozza, hogy a bélnyálkahártya túl sok hisztamint enged a véráramba jutni, így lép fel a hisztamin és a hisztamint lebontó enzim mennyiségének különbsége. A bélben jelentkező problémák, megbetegedések mellett DAO enzim csökkentőként feltételezik a hormonális zavarokat. A hormonok működése, a hormonális zavarok okai és következményei szintén kérdésesek még, így rendkívül nehéz biztosat mondani. annyi azonban biztos, hogy a lebontó kapacitáshoz viszonyítottan nagyobb mértékű hisztamin bevitele (hisztamin dús ételekből) azonnali reakciót válthat ki.

A helytelen életmód, a nagymértékű gyógyszerfogyasztás ma már a fiataloknál is egyre gyakoribbá teszi a hisztamin intolerancia megjelenését, holott eddig a 40 fölötti női lakosság volt a leginkább érintett.

A hisztamin intolerancia leggyakoribb tünetei:

A hisztamin intolerancia leggyakoribb tüneti sajnos, mint említettük, összetéveszthetők különböző ételallergia jeleivel. Fontos, hogy ne „kezeljük magunkat félre” és a tünetek észlelésekor forduljunk orvoshoz, dietetikushoz, hiszen ő tudja megállapítani a problémánk valós okát. Apró tünetek is jelezhetnek súlyos megbetegedéseket vagy rendellenességeket.

  • bőrelváltozások: bőrpír, viszketés, csalánkiütés, ekcéma
  • migrénes jellegű fejfájás
  • hosszan tartó szédülés
  • gyorsabb szívverés érzése
  • alacsony vérnyomás
  • orrdugulás, orrfolyás
  • légzési nehézség, néha akár asztmás rohammigrénes jellegű fejfájás
  • torokviszketés és torokfájás
  • hasfájás, görcsök
  • hasmenés
  • puffadás, nagymennyiségű gáz termelődése
  • hányinger, gyakran hányás is
  • Quincke-ödéma, mely az ajakduzzanat, légszomj, arcödéma és szemhéj ödéma összessége
  • szívritmuszavar
  • alvászavar, kimerültség
  • szorongás, stressz, idegesség
  • hőhullámok
  • ízületi fájdalmak
  • hólyaggyulladás, húgycső gyulladás
  • Flush (Alkohol fogyasztása után jelentkező kivörösödés.)
  • fájdalmas menstruáció
  • nagyon súlyos hisztamin-intolerancia esetén akár anafilaxiás reakció is felléphet

Az anafilaxiás reakciónak, azaz anafilaxiás sokknak nevezzük az egész szervezetet érintő, súlyos, akár életveszélyes túlérzékenységet, amelynek létezik allergiás és nem allergiás formája is. A hisztamin intolerancia ritkán vált ki ilyen jellegű sokkot, azonban egyáltalán nem lehetetlen, hogy ilyen következményekkel járjon a dinamo-oxidáz enzim mennyiségének csökkenése.anafilaxiás reakció

Ezek a tünetek külön-külön vagy csoportosan jelentkezve időnként egészen más eredetűek is lehetnek, sokszor jelentéktelennek számító okokra vezethetőek vissza. Azonban, ha rövid időn belül ilyen tűnetek jelentkeznek egymás után vagy csoportosan, esetleg némelyik rendszeresen, akkor egészen biztos, hogy valamilyen komolyabb problémával állunk szemben. Ilyen esetekben azonnali orvosi kivizsgálás szükséges.

Hisztamin intolerancia vizsgálata és kezelése

hisztamin mentes diéta receptekA hisztamin intolerancia vizsgálata a DAO enzim működésének tesztjével történik, melyhez csupán egy vérvétel szükséges. Ebből a vizsgálatból kiderül, hogy enzim-alulműködésről van-e szó, így amennyiben igen, máris megkezdhető a kezelés. A kezelés lehet gyógyszeres is, melynek során antihisztamin tartalmú gyógyszert kell szedni, vagy pedig dinamo-oxidáz enzim tartalmú készítményt kell alkalmazni. A gyógyszeres kezelés nem mindig szükséges vagy pedig önmagában nem elégséges, helyette vagy mellé hisztamin-szegény vagy hisztamin-mentes diétára van szükség, az intolerancia mértékétől függően.

Hisztamin intolerancia esetén a tartósított, sokszorosan feldolgozott, füstölt, érlelt ételek és tartósítót tartalmazó élelmiszerek, valamint konzervek teljes mértékben tiltólistásak.

Diéta hisztamin érzékenység esetén

A hisztamin intolerancia esetén betartandó diéta nem hasonlít a súlyvesztés céljából tartott diétákra, inkább fedezhető fel hasonlóság a candida-diétával, bár a kerülendő ételek listáján nagyon sok az eltérés, valamint az okok, amiért bizonyos ételek vagy ételtípusok kerülendők, szintén különbözőek.

Miután az orvosunk megadta a pontos kórképet és az esetleges gyógyszeres kezelést is beállította, érdemes egy dietetikust is felkeresni, hiszen ez a fajta betegség nagyon jól kezelhető és kordában tartható egy megfelelően kialakított, egyénre szabottan összeállított diétával. Az ilyen szakemberek pontos, részletes képet adnak az ajánlott és kerülendő ételekről, italokról. Nem csak az nagyon fontos, hogy mit fogyasztunk a hisztaminszegény diéta alatt, hanem az is nagyban meghatározó, hogy mennyire frissen és feldolgozottan vesszük magunkhoz az élelmiszereket.

Egyáltalán nem ajánlotthisztamin érzékenység

  • a feldolgozott,
  • tartósított,
  • konzervált,
  • füstölt,
  • érlelt élelmiszerek fogyasztása, mert azokban magas a hisztaminszint.

Ajánlott a termékeket frissen beszerezni és azokat a legrövidebb úton, azonnal elkészíteni és elfogyasztani, esetleg hűteni, mélyhűteni.

Hisztamin mentes diéta

Hisztamin mentes diétaA legtöbbet akkor tesszük hisztamin intoleranciánk kezelése érdekében, ha egy profi módon összerakott étrendet követünk. Ehhez nagy segítséget nyújtanak a dietetikus szakemberek, akik akár étkezési napló összeállításával is segítik a jobb, egészségesebb életre, ételekre vágyókat. Az alábbiakban néhány tippet, tanácsot mutatunk, melyek alkalmasak a hisztamin intolerancia enyhítésére. Mi is mutatunk egy kis segítséget, ennek a hisztamin táblázatnak a segítségével te is ki tudod válogatni a “jó és a rossz” ételeket.

Napi mintaétrend hisztamin allergia ellen

  1. Reggeli: zabkása aszalt áfonyával és almadarabokkal, tea
  2. Tízórai: túrókrém barackkal
  3. Ebéd: resztelt máj (csirkéből), héjában főtt krumplival
  4. Uzsonna: sült gesztenye
  5. Vacsora: korpás kifli, sajtkrém, zöldpaprika, tea

Receptek hisztamin érzékenyeknek

  • Cukkini krémleves

Hozzávalók: cukkini, só, bors, oregáno, tejszín, reszelt sajt, olívaolaj, kevés vöröshagyma, egy cukkinikremleves hisztamin diétáhozszelet élesztőmentes kenyér

Elkészítés: Egy közepes cukkinit megmosunk, megpucolunk és felkockázunk. Az olívaolajon megdinsztelünk egy kevés hagymát, majd rádobjuk a cukkini kockákat és egy kis pirítás után kevés vízzel megpároljuk őket. Sóval, borssal és egy kis oregánóval fűszerezzük, majd felengedjük egy kis vízzel. Ha újra felforrt és a cukkini teljesen megpuhult, akkor turmixszal egyneműre pépesítjük. Ezután egy kevés tejszínnel lazítjuk, krémesítjük és beállítjuk a sűrűségét. Még egyszer felforraljuk és elzárjuk. Feltétnek a kenyeret megpirítjuk és még forrón megszórjuk reszelt sajttal.

  • Kölessel töltött, csirkés sütőtök

Hozzávalók: sütőtök, kevés hagyma, olívaolaj, csirkemell, köles, víz, só, bors, szerecsendió, reszelt sajt

kölessel töltött sütőtökElkészítés: Egy közepes méretű sütőtököt megmosunk, félbevágjuk, kikaparjuk a magjait és a sütőben majdnem készre sütjük. Amíg sül, az olajon megpirítjuk a hagymát, majd a csirkemell kockákat is. Pirítás után fűszerezzük, majd készre sütjük a húst. Ezután vizet forralunk és a kölest leforrázzuk, sózzuk, borsozzuk, majd letakarva hagyjuk kb 10 percet puhulni. Ha kész a hús és a köles is, akkor összekeverjük a tölteléket. A szinte teljesen puhára sütött sütőtököt kivesszük a sütőből, megtöltjük a csirkés kölessel és bőségesen megszórjuk reszelt sajttal. A tök elkészüléséig és a sajt pirulásáig sütjük.

  • Pisztráng, rozmaringos sült céklával

Hozzávalók: egy kisebb, friss pisztráng, só, bors, olívaolaj, cékla, rozmaringpisztrang_cekla_hisztamin

Elkészítés: A pisztrángot megmossuk és előkészítjük a sütésre. Fűszerezzük, majd alufóliába csomagolva a sütőbe toljuk. A céklát alaposan, folyó víz alatt megsikáljuk, majd cikkekre vágjuk. Egy kisebb jénaiba tesszük, meglocsoljuk egy kevés olajjal, sózzuk, borsozzuk, megszórjuk rozmaringlevelekkel. Alufólia alatt készre sütjük, a hal mellé tálaljuk.

A hisztamin intolerancia diéta egészséges, finom és változatos

A fenti mintaétrendből és a receptekből is látszik, hogy a hisztaminszegény diéta is nagyon változatos, egészséges és finom tud lenni, ha egy kicsit odafigyelünk testünk jelzéseire és igényeire, ezzel segítve a megfelelő hisztaminszint elérését.

A hisztamin érzékenyek receptjeinek összeállításában segítségünkre volt a

Modern Dietetika – Dietetikus Tanácsadás
Budapest, József Attila utca 24. III. emelet, 1051
(30) 183 2323